Forschungsstelle für Information, Organisation und Management
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Sadder but wiser?

Moods, overconfidence and uncertainty preferences

Summary

This project contributes to the field of behavioural economics by investigating the influence of moods on overconfidence (an important cognitive bias) and on prefer-ences for risk and ambiguity. Our incentive-compatible economic experiments will investigate how moods influence people’s willingness to make risky and ambiguous investment decisions and their tendency to deviate from rational decision-making. We plan to conduct experiments with naïve and experienced subjects (students and entrepreneurs) as well as with financially low and high stakes to test important aspects of external validity. This project will contribute to our understanding of why individuals make sub-optimal decisions and the emotional circumstances under which they are likely to do so. These insights will help us better understand the behavioural origins of financial crises, the start-up of new companies, investments in innovation and other situations that involve decision-making under risky and ambiguous circumstances. Our results may be used to improve decision-making behaviour through education, which could have significant benefits at the individ-ual and societal levels.

Kurzbeschreibung

Dieses Forschungsprojekt leistet einen Beitrag zur verhaltenswissenschaftlichen Entscheidungstheorie, indem der Einfluss von Stimmungen auf übermäßiges Selbstvertrauen (einer wichtigen kognitiven Voreingenommenheit) und auf Risiko- und Unsicherheitspräferenzen untersucht wird. Unsere anreizkompatiblen, ökono-mischen Experimente untersuchen, wie Stimmungen die Bereitschaft von Personen beeinflussen, risikoreiche und ungewisse Investitionsentscheidungen zu treffen und ihre Tendenz, von rationalem Entscheidungsverhalten abzuweichen. Wir planen unsere Experimente mit naiven und erfahrenen Personen (Studenten und Unternehmensgründer) durchzuführen, sowie mit niedrigen und sehr hohen finanziellen Anreizen, um wichtige Aspekte der externen Validität zu überprüfen. Dieses Projekt wird zum Verständnis beitragen, warum Personen suboptimale Entscheidungen treffen und unter welchen emotionalen Bedingungen sie dies tun. Diese Einblicke werden helfen, die verhaltensökonomischen Ursprünge von Finanzkrisen, Gründungen neuer Unternehmen, Innovationsinvestitionen und anderen Situationen, die Entscheidungen unter Risiko und Ungewissheit beinhalten, besser zu verstehen. Unsere Erkenntnisse könnten dazu eingesetzt werden, das Entscheidungsverhalten von Personen zu verbessern (z.B. durch Training), was signifikante Vorteile auf individueller als auch auf gesellschaftlicher Ebene hätte.

Projektträger

Prof. Dr. Dres. h.c. Arnold Picot / Dr. Theresa Michl

LMU München, Institut für Information, Organisation und Management

Dr. Philipp D. Köllinger

Erasmus Universität Rotterdam, Erasmus School of Economics

Laufzeit

September 2011 – August 2013

(DFG-Sachbeihilfe)

 


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